Estereotipando a los niños en el aula

Hemos traducido este artículo  Stereotyping boys in the classroom

Las niñas no son las únicas que se ven influidas por las expectativas de género. Por Tracy Clark-Flory

Stereotyping boys in the classroom

Aqui tienes una información seria para los fanáticos de los estereotipos de genero: resulta que los estereotipos de género no dañan solo a las niñas. En un reciente estudio realizado en el Reino Unido se pidió a los niños y niñas de escuelas primarias que asignaran frases como “este niño es realmente  inteligente” o “este niño siempre termina su trabajo” a las imágenes de niños y niñas. “Aparecía que los alumnos de todas las edades eran más propensos a identificar a las niñas como un mejor comportamiento y más trabajadoras”, según informa el Telegraph. “Incluso los niños eran más propensos a elegir las niñas como las que consiguen un alto rendimiento, dijeron los investigadores.” En otra fase del estudio, los investigadores comprobaron  la profecía auto-cumplidora, que cuando se decía específicamente, antes de un examen, que los chicos no lo hacen tan bien como las niñas, he aquí que los niños no hacia los examenes tan bien como las niñas.

Esto no sorprenderá a cualquiera que haya prestado atención a la gran cantidad de estudios que muestran los devastadores efectos que los estereotipos  puede tener en las niñas cuando se trata de matemáticas. Incluso recordatorios sutiles del género – como por ejemplo las casillas de verificación “masculino” o “femenino”- pueden reducir las resultados de las niñas en los exámenes, y por supuesto lo mismo es cierto para los niños. La investigadora principal, Bonny Hartley explica que: “Hay indicios de que estas expectativas tienen el potencial  de convertirse en  profecias auto-cumplidoras,  influyendo en la conducta real de los niños y en sus logros.” La investigadora recomienda a los y las maestros/as que eviten confrontar a los niños y las niñas y que abandonen el uso de prejuiciosas frases hechas como “niños tontos” o “chorradas de niños”

La moraleja de este estudio es que los estereotipos de sexo no sólo hacen daño a las niñas, y  que los profesores deben tratar a todos el alumnado como personas pequeñas, no como niños y niñas por separado. Estas conclusiones  para algunos como el Daily Mail, sirven para convertirlas en una estúpida batalla de los sexos con este título ridículo: “Los niños están siendo discriminados por las maestras” al reforzar los estereotipos de género en el aula. ” Resulta que no solo no es una cita real, sino que si llegas al final del artículo, se descubre que “el estudio no  encontró ninguna diferencia entre las creencias y prácticas mostradas en el aula entre profesores hombres y profesoras mujeres”.

Teachers ‘fuelling gender gap by stereotyping boys as badly behaved’

Teachers may be fuelling the gender gap in education by stereotyping boys as badly behaved, research suggests.

Stereotypical language by teachers could reinforce children's preconceived ideas

Stereotypical language by teachers could reinforce children’s preconceived ideas Photo: ALAMY

The use of phrases such as “silly boys” and “schoolboy pranks” can reinforce the view that boys are more likely to misbehave than girls, it was claimed.

The study said children’s beliefs could become a “self-fulfilling prophecy” and influence their achievement in the classroom.

Teachers were warned against employing stereotypical language or separating classes into “boys v girls” to avoid adding to children’s preconceived ideas about the gender divide.

The disclosure follows the publication of figures last week showing that boys are falling behind girls at the age of seven.

Data published by the Department for Education showed that 24 per cent of boys in England failed to reach the standard expected of their age group in writing compared with just 13 per cent of girls.

In recent years, the gap has widened throughout primary and secondary education, with girls far more likely to gain good GCSE and A-level results in their teens.

But a report by Kent University suggests that attainment may be linked to girls’ and boys’ own perceptions of their abilities at a very young age.

The study – being presented to the British Educational Research Association annual conference at Warwick University today – presented pupils aged four to 10 with a series of statements such as “this child is really clever” and “this child always finishes their work” and asked them to link the words to pictures of boys or girls.

It emerged that pupils from all ages were more likely to identify girls as being better behaved and harder working. Even boys were more likely to pick out girls as high achievers, researchers said.

Children were also split into two groups, with the first group told that boys did not perform as well as girls. Both groups completed maths, reading and writing tests.

The study found that girls’ results were broadly similar in both groups but boys in the first performed worse than those in the second.

Bonny Hartley, a researcher from the university’s school of psychology, who led the study, said that adults could contribute to this “self-fulfilling prophecy” by dividing classes into boys v girls or using stereotypical language.

“It is widely acceptable to pitch the boys against the girls or ‘harmlessly’ divide the class in this way for practical ease,” she said

“In addition, phrases such as ‘silly boys’, ‘schoolboy pranks’ and ‘why can’t you sit nicely like the girls?’ are all likely to contribute to the expectation that boys behave worse and under-perform compared to girls.

“These phrases tend to slip off the tongue, yet they may be doing more harm than realised in reinforcing children’s perceptions that it is acceptable to judge and evaluate people on the basis of their gender.”

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